Page 5 - VERBORGEN PARELS | VERRASSEND RIVIERENLAND
P. 5

Inleiding

                                           In de regio Rivierenland hebben de gemeenten de krachten gebundeld om
                                           de economie en brede welvaart van het gebied te stimuleren. In lijn met
                                           de regionale identiteit en kwaliteiten ligt de focus op drie speerpunten:
                                           (1) agribusiness, (2) economie & logistiek en (3) recreatie & toerisme.


                                           Achter deze overkoepelende termen gaan honderden bedrijven schuil.
                                           Sommige daarvan hebben het karakter van ‘verborgen parels’: in hun branche
                                           zijn ze een begrip, maar bij het grote publiek zijn ze nauwelijks bekend. Juist die
                                           verborgen parels vormen de motor van de regio en geven haar toekomstkracht.
                                           Maar waar zitten ze? Wat doen ze precies? En wat maakt ze zo uniek? In dit
                                           rapport een eerste verkenning.


                                             100 verborgen parels: hoe kwam de lijst tot stand?


                                           Hoe bepaal je of een bedrijf een verborgen parel is? In feite is dat onmogelijk, want
                                           wat de één opmerkelijk vindt aan een bepaald bedrijf, is voor de ander niets bijzon-
                                           ders. De lijst die in dit rapport wordt gepresenteerd is dan ook niet meer dan een
                                           ‘educated guess’ oftewel een geïnformeerde inschatting. Bij onze zoektocht naar
                                           verborgen parels in de regionale economie hebben we ons gebaseerd op bronnen-
                                           materiaal van overheden (acht gemeenten, regio Rivierenland en provincie Gelder-
                                           land) en artikelen en ranglijsten in de media (De Gelderlander, Het Financieele
                                           Dagblad, Elsevier, KvK, Management Team, TripAdvisor, The Fork en verschillende
                                           brancheorganisaties). Daarnaast hebben we de ledenlijsten van lokale en regionale
                                           ondernemersverenigingen doorgenomen en bij alle gemeenten ingezoomd op
                                           Google Maps. En uiteraard zijn de websites van alle geselecteerde bedrijven geraad-
                                           pleegd. Dit leverde een groslijst van in totaal ruim 200 potentieel interessante
                                           bedrijven op, grofweg 25 per gemeente. Vervolgens is deze lijst teruggebracht tot
                                           100 bedrijven (12 tot 13 per gemeente) aan de hand van de volgende vier criteria:


                                           -  Onderscheidende activiteiten Het bedrijf doet iets opvallends en verschilt
                                             daarmee van branchegenoten. De ‘points of difference’ kunnen voortvloeien uit
                                             de bijzondere historie van de onderneming, de geleverde producten of diensten,
                                             innovatiekracht, duurzaamheid of maatschappelijke betrokkenheid. Nominaties,
                                             prijzen, awards, reviews en andere blijken van erkenning zijn daarvoor een
                                             indicatie.
                                           -  Verbondenheid met de regio Multinationals zijn ‘footloose’ en kunnen eigenlijk
                                             overal zitten. Wij vinden het belangrijk dat bedrijven geworteld zijn in hun omge-
                                             ving. Bij flink wat familiebedrijven zie je die regionale verbondenheid.
                                           -  Economische diversiteit In theorie is het mogelijk dat alle verborgen parels in
                                             een gebied zich binnen één sector bevinden. Dat zou echter een saaie lijst
                                             opleveren. Daarom hebben we de drie speerpunten van de regio Rivierenland als
                                             uitgangspunt genomen en daarbinnen gezocht naar verrassende bedrijven. En
                                             bij elke gemeente hebben we ook een ‘witte raaf’ vermeld: een écht opmerkelijk
                                             bedrijf.
                                           -  Geografische spreiding Zeker voor de plattelandsgemeenten in Rivierenland
                                             geldt dat ze uit meerdere kernen bestaan. Bij de inventarisatie hebben we ons
                                             laten leiden door het uitgangspunt van verdelende rechtvaardigheid: verder kijken
                                             dan de hoofdkern. Wat dat betreft geldt ook hier het credo ‘zoekt en gij zult vinden’.


                                           Prof. dr. Gert-Jan Hospers

                                                                                        VERRASSEND RIVIERENLAND     5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10